Με αφορμή την ενημέρωση της ΔΕΗ σήμερα στην επιτροπή Παραγωγής
και Εμπορίου της Βουλής για την προμήθεια καυσίμων φέτος,
πραγματοποιήθηκε συζήτηση επί των σημαντικών θεμάτων που απασχολούν την
Επιχείρηση, παρουσία του προέδρου και δ.σ., Μανώλη Παναγιωτάκη, αλλά και
του υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Πάνου Σκουρλέτη.
Σε πρώτη φάση, ο κ. Παναγιωτάκης υπογράμμισε ότι η Επιχείρηση πέτυχε εξοικονομηση δεκαδων εκατ. ευρω μεσω της χρονοναυλωσης για την παράδοση των καυσίμων. Στο διαγωνισμο για την προμήθεια καυσίμων έλαβαν μέρος εννέα οίκοι, εγχώριοι..
και ξένοι. Μειοδότης αναδείχτηκε η Μότορ Όιλ για τον ΑΗΣ Αθερινόλακκου και για τις λοιπές καταναλώσεις η Shell Trading Rotterdam με τιμές που οδήγησαν σε εξοικονόμηση κόστους. Ο ανταγωνισμός κρίθηκε ικανοποιητικός. Όσον αφορά τη μέθοδο που ακολουθείται, ο κ. Παναγιωτάκης τόνισε ότι σε πρώτη φάση γίνονται οι προσφορές και οι τρεις πρώτοι δίνουν εν συνεχεία νέες τελικές προσφορές. «Στο μαζούτ είναι φέτος η καλύτερη τιμή που έχουμε πετύχει από το 2008 που εφαρμόζεται η μέθοδος», πρόσθεσε.
Στη συνέχεια, οι βουλευτές είχαν την ευκαιρία να απευθύνουν ερωτήσεις. Ρώτησαν γιατί δεν μειώνονται τα τιμολόγια της ΔΕΗ παρά την πτώση των τιμών του πετρελαίου διεθνώς, για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Επιχείρηση, για την πορεία των διασυνδέσεων των νησιών, για τον διορισμό του προέδρου και αντιπροέδρου της ΡΑΕ, καθώς και για τις ΑΠΕ.
Στην απάντησή του, ο κ. Σκουρλέτης είπε μεταξύ άλλων τα εξής:
Έχουν γίνει βήματα και χρειάζονται περισσότερα για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ. Από τη νέα διοίκηση της ΔΕΗ υπήρξε νέος εσωτερικός κανονισμός για τις ληξιπρόθεσμες με 36 δόσεις και 10% προκαταβολή. Η σημερινή διοίκηση της ΔΕΗ αντιμετώπισε με διαφορετικό τρόπο τις περιπτώσεις των συμπολιτών που δεν τύγχαναν αυξημένης προστασίας. Έδειξε αυξημένα αντανακλαστικά σε όλες τις καταγγελίες ότι έκοψε το ρεύμα. Και υπήρξαν περιστατικά αναληθή, όπως στα Τέμπη όπου ο άνθρωπος έμενε σε μία ιδιοκατασκευή που είχε πέσει το ρελιέ. Ή με τον άνεργο πατέρα 9 παιδιών που όπως αποδείχθηκε δεν είχε κάνει αίτηση να μπει στο κοινωνικό τιμολόγιο καθώς την προηγούμενη χρονιά είχε εισοδήματα. Είναι δεδομένη η κοινωνική ευαισθησία της διοίκησης της ΔΕΗ. Υπάρχει όμως ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία. Σύντομα θα είμαστε σε θέση να βελτιώσουμε την πολιτική μας. Θα μπορούσαμε για παράδειγμα να εισπράττουμε με πιο αργούς ρυθμούς.
Έχουν αρχίσει οι μελέτες για τη μικρή διασύνδεση της Κρήτης και με βάση το σχεδιασμό θα είμαστε σε θέση στα επόμενα 3-4 χρόνια να την ολοκληρώσουμε. Προχωρά η διασύνδεση των Κυκλάδων εντός των χρονοδιαγραμμάτων.
Η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού δεν πρέπει να γίνει με βίαιο τρόπο όπως προέβλεπε στο παρελθόν η μικρή ΔΕΗ. Κάτι τέτοιο δεν είναι αναπτυξιακό.
Όσον αφορά τη ΡΑΕ, δεν υπάρχει ούτε σκιά στην διαδικασία διορισμού προέδρου και αντιπροέδρου. Η ΡΑΕ ζήτησε σχετική γνωμοδότηση γιατί είναι στο μάτι του κυκλώνα».
Σχετικά με τα παραπάνω θέματα, ο κ. Παναγιωτάκης έδωσε τις εξής απαντήσεις:
Για τα καύσιμα και τα τιμολόγια ηλεκτρισμού: «Οι τιμές καυσίμων που πετύχαμε για φέτος είναι 0,38 ευρώ το κιλό στο μαζούτ και 0,79 ευρώ το λίτρο στο ντίζελ. Είναι κλειδωμένες για ένα τρίμηνο και στη συνέχεια ακολουθούν τις χρηματιστηριακές τιμές.
Το 2013 και 2014 δεν αναπροσαρμόστηκαν τα τιμολόγια παρά το ακριβό κόστος των καυσίμων. Το 2015 είχαμε σημαντική μείωση και το 2016 αναμένουμε το ίδιο. Δεν μπορεί να επιβαρυνθεί η ΔΕΗ το κόστος των ΥΚΩ. Διαβλέποντας ότι θα έχουμε κάποια κέρδη κάναμε μειώσεις στα επαγγελματικά τιμολόγια τον Σεπτέμβριο και επιστρέψαμε ένα μικρό μπόνους στους συνεπείς οικιακούς καταναλωτές. Δίνουμε 10% έκπτωση στους συνεπείς επαγγελματικούς πελάτες για λόγους αναπτυξιακούς και γιατί είναι τα ακριβότερα τιμολόγια. Οι ανταγωνιστές μας προσβλέπουν σε αυτές τις κατηγορίες γιατί είναι η εύκολη λύση χωρίς δαπάνες και επενδύσεις από μέρους τους».
Για τις διασυνδέσεις: «Η μικρή διασύνδεση της Κρήτης πρέπει να γίνει το συντομότερο. Μιλήσαμε με την περιφέρεια και τη ΡΑΕ. Το 2019 θα αποσυρθούν 300 μεγαβάτ ισχύος από την Κρήτη και πρέπει να αντισταθμιστούν με διασύνδεση. Πιστεύουμε ότι η μικρή διασύνδεση, που είναι συμπληρωματική της μεγάλης, θα αποσβεστεί σε 3-4 χρόνια. Οι υπόλοιπες διασυνδέσεις των νησιών είναι σοβαρό θέμα και έχουν υπάρξει προτάσεις».
Για τις ΑΠΕ: «Η ΔΕΗ Ανανεώσιμες να γίνει ηγέτης στον κλάδο των ΑΠΕ και να αναπτύξει τεχνολογιές που αποφεύγουν οι ιδιώτες... Είμαστε σε συνεργασία με ξένο οίκο για την αποθήκευση ενέργειας ώστε να μετατρέψουμε δύο νησιά σε πράσινα νησιά».
Για τις οφειλές: «Όσον αφορά τη φορολογία και τα τέλη στους λογαριασμούς, η ΔΕΗ θα ήταν ευτυχής να μην υπήρχαν. Αναδείξαμε το πρόβλημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Επιδιώξαμε την αποπληρωμή από μεγάλους οφειλέτες. Λάβαμε υπόψη μας την κατάσταση που υπάρχει στην κοινωνία. Επιχειρηματικά ήταν σωστές οι διευκολύνσεις γιατί έγιναν εκατοντάδες χιλιάδες διακανονισμοί. Για τους αγρότες είπαμε ότι υπάρχουν 36 δόσεις χωρίς προκαταβολή. Υπάρχει πρόβλημα με τις οφειλές των ΔΕΥΑ. Συνολικά είναι 90 εκατ. ευρώ οι οφειλές τους».
Όσον αφορά τη μεταλιγνιτική περίοδο στη Δ. Μακεδονία: «Αναγνωρίζουμε τα προβλήματα της εξορυκτικής δραστηριότητας και της παραγωγής στην περιοχή, αλλά επίσης έχουν πέσει πολλά λεφτά. Το θέμα είναι αν έχουν πιάσει τόπο. Έχουν ακουστεί προτάσεις για το μέλλον. Αν γίνει η δεύτερη μονάδα της Φλώρινας στα επόμενα 10 χρόνια θα υπάρξουν επενδύσεις 2 δις. ευρώ. Σε συνδυασμό με την απόσυρση των μονάδων, με ένα μίνιμουμ λιγνιτικής παραγωγής η χώρα μας θα πιάσει τους στόχους για μείωση των ρύπων πολύ πριν το 2030. Αυτό θα μας δώσει χρόνο ώστε η Δ. Μακεδονία να είναι μια ανεπτυγμένη περιοχή. Έχουν δοθεί στους δήμους μέχρι τώρα 280 εκατ. ευρώ. Με τη νέα απόφαση θα τους δοθούν άλλα 60 εκατ. ευρώ».
Για το LNG στη Ρόδο: «Προτεραιότητα είναι να ξεκινήσει η λειτουργία του νέου εργοστασίου και βλέπουμε με ενδιαφέρον τα θέματα του LNG γιατί θα είναι πιο φθηνό. Ο ΔΕΣΦΑ έκανε μια έρευνα πρόσφατα για την τροφοδοσία των νησιών με LNG και θα δούμε τα αποτελέσματα».
http://energypress.gr/news/eynoikoteres-rythmiseis-gia-tis-lixiprothesmes-ofeiles-exetazoyn-ypen-kai-dei
Σε πρώτη φάση, ο κ. Παναγιωτάκης υπογράμμισε ότι η Επιχείρηση πέτυχε εξοικονομηση δεκαδων εκατ. ευρω μεσω της χρονοναυλωσης για την παράδοση των καυσίμων. Στο διαγωνισμο για την προμήθεια καυσίμων έλαβαν μέρος εννέα οίκοι, εγχώριοι..
και ξένοι. Μειοδότης αναδείχτηκε η Μότορ Όιλ για τον ΑΗΣ Αθερινόλακκου και για τις λοιπές καταναλώσεις η Shell Trading Rotterdam με τιμές που οδήγησαν σε εξοικονόμηση κόστους. Ο ανταγωνισμός κρίθηκε ικανοποιητικός. Όσον αφορά τη μέθοδο που ακολουθείται, ο κ. Παναγιωτάκης τόνισε ότι σε πρώτη φάση γίνονται οι προσφορές και οι τρεις πρώτοι δίνουν εν συνεχεία νέες τελικές προσφορές. «Στο μαζούτ είναι φέτος η καλύτερη τιμή που έχουμε πετύχει από το 2008 που εφαρμόζεται η μέθοδος», πρόσθεσε.
Στη συνέχεια, οι βουλευτές είχαν την ευκαιρία να απευθύνουν ερωτήσεις. Ρώτησαν γιατί δεν μειώνονται τα τιμολόγια της ΔΕΗ παρά την πτώση των τιμών του πετρελαίου διεθνώς, για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Επιχείρηση, για την πορεία των διασυνδέσεων των νησιών, για τον διορισμό του προέδρου και αντιπροέδρου της ΡΑΕ, καθώς και για τις ΑΠΕ.
Στην απάντησή του, ο κ. Σκουρλέτης είπε μεταξύ άλλων τα εξής:
Έχουν γίνει βήματα και χρειάζονται περισσότερα για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ. Από τη νέα διοίκηση της ΔΕΗ υπήρξε νέος εσωτερικός κανονισμός για τις ληξιπρόθεσμες με 36 δόσεις και 10% προκαταβολή. Η σημερινή διοίκηση της ΔΕΗ αντιμετώπισε με διαφορετικό τρόπο τις περιπτώσεις των συμπολιτών που δεν τύγχαναν αυξημένης προστασίας. Έδειξε αυξημένα αντανακλαστικά σε όλες τις καταγγελίες ότι έκοψε το ρεύμα. Και υπήρξαν περιστατικά αναληθή, όπως στα Τέμπη όπου ο άνθρωπος έμενε σε μία ιδιοκατασκευή που είχε πέσει το ρελιέ. Ή με τον άνεργο πατέρα 9 παιδιών που όπως αποδείχθηκε δεν είχε κάνει αίτηση να μπει στο κοινωνικό τιμολόγιο καθώς την προηγούμενη χρονιά είχε εισοδήματα. Είναι δεδομένη η κοινωνική ευαισθησία της διοίκησης της ΔΕΗ. Υπάρχει όμως ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία. Σύντομα θα είμαστε σε θέση να βελτιώσουμε την πολιτική μας. Θα μπορούσαμε για παράδειγμα να εισπράττουμε με πιο αργούς ρυθμούς.
Έχουν αρχίσει οι μελέτες για τη μικρή διασύνδεση της Κρήτης και με βάση το σχεδιασμό θα είμαστε σε θέση στα επόμενα 3-4 χρόνια να την ολοκληρώσουμε. Προχωρά η διασύνδεση των Κυκλάδων εντός των χρονοδιαγραμμάτων.
Η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού δεν πρέπει να γίνει με βίαιο τρόπο όπως προέβλεπε στο παρελθόν η μικρή ΔΕΗ. Κάτι τέτοιο δεν είναι αναπτυξιακό.
Όσον αφορά τη ΡΑΕ, δεν υπάρχει ούτε σκιά στην διαδικασία διορισμού προέδρου και αντιπροέδρου. Η ΡΑΕ ζήτησε σχετική γνωμοδότηση γιατί είναι στο μάτι του κυκλώνα».
Σχετικά με τα παραπάνω θέματα, ο κ. Παναγιωτάκης έδωσε τις εξής απαντήσεις:
Για τα καύσιμα και τα τιμολόγια ηλεκτρισμού: «Οι τιμές καυσίμων που πετύχαμε για φέτος είναι 0,38 ευρώ το κιλό στο μαζούτ και 0,79 ευρώ το λίτρο στο ντίζελ. Είναι κλειδωμένες για ένα τρίμηνο και στη συνέχεια ακολουθούν τις χρηματιστηριακές τιμές.
Το 2013 και 2014 δεν αναπροσαρμόστηκαν τα τιμολόγια παρά το ακριβό κόστος των καυσίμων. Το 2015 είχαμε σημαντική μείωση και το 2016 αναμένουμε το ίδιο. Δεν μπορεί να επιβαρυνθεί η ΔΕΗ το κόστος των ΥΚΩ. Διαβλέποντας ότι θα έχουμε κάποια κέρδη κάναμε μειώσεις στα επαγγελματικά τιμολόγια τον Σεπτέμβριο και επιστρέψαμε ένα μικρό μπόνους στους συνεπείς οικιακούς καταναλωτές. Δίνουμε 10% έκπτωση στους συνεπείς επαγγελματικούς πελάτες για λόγους αναπτυξιακούς και γιατί είναι τα ακριβότερα τιμολόγια. Οι ανταγωνιστές μας προσβλέπουν σε αυτές τις κατηγορίες γιατί είναι η εύκολη λύση χωρίς δαπάνες και επενδύσεις από μέρους τους».
Για τις διασυνδέσεις: «Η μικρή διασύνδεση της Κρήτης πρέπει να γίνει το συντομότερο. Μιλήσαμε με την περιφέρεια και τη ΡΑΕ. Το 2019 θα αποσυρθούν 300 μεγαβάτ ισχύος από την Κρήτη και πρέπει να αντισταθμιστούν με διασύνδεση. Πιστεύουμε ότι η μικρή διασύνδεση, που είναι συμπληρωματική της μεγάλης, θα αποσβεστεί σε 3-4 χρόνια. Οι υπόλοιπες διασυνδέσεις των νησιών είναι σοβαρό θέμα και έχουν υπάρξει προτάσεις».
Για τις ΑΠΕ: «Η ΔΕΗ Ανανεώσιμες να γίνει ηγέτης στον κλάδο των ΑΠΕ και να αναπτύξει τεχνολογιές που αποφεύγουν οι ιδιώτες... Είμαστε σε συνεργασία με ξένο οίκο για την αποθήκευση ενέργειας ώστε να μετατρέψουμε δύο νησιά σε πράσινα νησιά».
Για τις οφειλές: «Όσον αφορά τη φορολογία και τα τέλη στους λογαριασμούς, η ΔΕΗ θα ήταν ευτυχής να μην υπήρχαν. Αναδείξαμε το πρόβλημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Επιδιώξαμε την αποπληρωμή από μεγάλους οφειλέτες. Λάβαμε υπόψη μας την κατάσταση που υπάρχει στην κοινωνία. Επιχειρηματικά ήταν σωστές οι διευκολύνσεις γιατί έγιναν εκατοντάδες χιλιάδες διακανονισμοί. Για τους αγρότες είπαμε ότι υπάρχουν 36 δόσεις χωρίς προκαταβολή. Υπάρχει πρόβλημα με τις οφειλές των ΔΕΥΑ. Συνολικά είναι 90 εκατ. ευρώ οι οφειλές τους».
Όσον αφορά τη μεταλιγνιτική περίοδο στη Δ. Μακεδονία: «Αναγνωρίζουμε τα προβλήματα της εξορυκτικής δραστηριότητας και της παραγωγής στην περιοχή, αλλά επίσης έχουν πέσει πολλά λεφτά. Το θέμα είναι αν έχουν πιάσει τόπο. Έχουν ακουστεί προτάσεις για το μέλλον. Αν γίνει η δεύτερη μονάδα της Φλώρινας στα επόμενα 10 χρόνια θα υπάρξουν επενδύσεις 2 δις. ευρώ. Σε συνδυασμό με την απόσυρση των μονάδων, με ένα μίνιμουμ λιγνιτικής παραγωγής η χώρα μας θα πιάσει τους στόχους για μείωση των ρύπων πολύ πριν το 2030. Αυτό θα μας δώσει χρόνο ώστε η Δ. Μακεδονία να είναι μια ανεπτυγμένη περιοχή. Έχουν δοθεί στους δήμους μέχρι τώρα 280 εκατ. ευρώ. Με τη νέα απόφαση θα τους δοθούν άλλα 60 εκατ. ευρώ».
Για το LNG στη Ρόδο: «Προτεραιότητα είναι να ξεκινήσει η λειτουργία του νέου εργοστασίου και βλέπουμε με ενδιαφέρον τα θέματα του LNG γιατί θα είναι πιο φθηνό. Ο ΔΕΣΦΑ έκανε μια έρευνα πρόσφατα για την τροφοδοσία των νησιών με LNG και θα δούμε τα αποτελέσματα».
http://energypress.gr/news/eynoikoteres-rythmiseis-gia-tis-lixiprothesmes-ofeiles-exetazoyn-ypen-kai-dei
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου