Με νέους κανόνες οι διαγωνισµοί προµηθειών για να αντιµετωπίσει η εταιρεία τον ανταγωνισµό, σύμφωνα με το Έθνος της Κυριακής
Στοχευμένες αποχωρήσεις εργαζοµένων µέσω προγράµµατος εθελουσίας
εξόδου, αποτύπωση των αναγκών σε προσωπικό µε βάση ένα νέο οργανόγραµµα
το οποίο θα προκύψει από τη µορφή που θα λάβει η εταιρεία στα επόµενα
χρόνια και στη συνέχεια πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού µέσα από πιο
ευέλικτες διαδικασίες σε σχέση µε το αυστηρό πλαίσιο που ισχύει σήµερα.
Αυτές είναι οι βασικές κινήσεις που ετοιµάζει η διοίκηση της ∆ΕΗ όσον αφορά τα εργασιακά θέµατα και τη στελέχωσή της.
Αυτήν τη στιγµή στη ∆ΕΗ υπάρχει ανορθολογική κατανοµή προσωπικού, µε τα τεχνικά πόστα να είναι υποστελεχωµένα, και το διοικητικό προσωπικό, σε πολλές περιπτώσεις, να είναι υπεράριθµο. Κατά κανόνα, επίσης, το υπάρχον προσωπικό, παρά τις περικοπές που έγιναν στα χρόνια της κρίσης, έχει υψηλές αµοιβές, αφενός επειδή οι συµβάσεις του «έρχονται» από τις παλιές καλές εποχές, αφετέρου επειδή καθένας από τους εργαζόµενους µετράει πολλά χρόνια προϋπηρεσίας.
Το µισθολογικό κόστος της ∆ΕΗ διαµορφώθηκε πέρυσι στα 790 εκατ. ευρώ, γεγονός που σηµαίνει ένα µέσο κόστος ανά εργαζόµενο γύρω στα 49.000 ευρώ, το οποίο είναι υψηλό, ακριβώς επειδή ο µέσος όρος ηλικίας του προσωπικού υπερβαίνει τα 52 χρόνια, και αντίστοιχα διαµορφώνονται οι απολαβές του.
Στόχος των αλλαγών που ετοιµάζει η διοίκηση είναι να στελεχωθεί πιο ορθολογικά η επιχείρηση και ταυτόχρονα να µειωθεί το εργασιακό κόστος, παρά τις νέες προσλήψεις.
Πηγές της ∆ΕΗ εκτιµούν ότι οι στοχευµένες εθελουσίες έξοδοι θα εστιάσουν σε µια δεξαµενή περίπου 2.000 εργαζοµένων, που αφορά κυρίως σε υποστηρικτικό προσωπικό και όχι σε τεχνίτες ή απασχολούµενους στην εµπορία. Εθελουσίες που θα εξειδικευθούν το επόµενο διάστηµα µέσα από το business plan που θα εκπονηθεί και οι οποίες υπολογίζεται ότι θα έχουν ένα κόστος 30 εκατ. ευρώ, δεδοµένης της αποζηµίωσης των 15.000 ευρώ που δικαιούνται όσοι αποχωρούν.
Από τους γνωρίζοντες, η υπόθεση «εθελουσία» χαρακτηρίζεται ως µια άσκηση λεπτής ισορροπίας, καθώς οι αποχωρήσεις θα πρέπει να είναι «χειρουργικές» και να γίνουν σε τοµείς κυρίως υποστηρικτικούς και όχι αιχµής.
Παρότι οι µελέτες έχουν αρχίσει να γίνονται, το πόσοι εργαζόµενοι θα χρειαστεί να προσληφθούν µέσα από τις νέες διαδικασίες ουδείς µπορεί να το πει σήµερα µε βεβαιότητα. Και τούτο διότι δεν έχει διαµορφωθεί το νέο επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο θα «δείχνει» σε ποιους τοµείς θα αναπτυχθεί η επιχείρηση, ενώ εκκρεµεί και το πλήρες σχέδιο για την απόσυρση των λιγνιτικών µονάδων, για την οποία έχει δεσµευθεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός.
Για τον υπολογισµό των αναγκών θα πρέπει να ληφθεί επίσης υπόψη το πόσοι από τους εργαζόµενους θα αποχωρήσουν φυσιολογικά λόγω συνταξιοδότησης. Το προηγούµενο διάστηµα ο ρυθµός συνταξιοδοτήσεων ήταν περίπου 700 άτοµα τον χρόνο. Η προοπτική όµως προγράµµατος εθελουσίας εξόδου έχει ήδη προκαλέσει τις πρώτες ανακλήσεις αιτηµάτων για συνταξιοδότηση, καθώς πολλοί προσδοκούν ότι θα φύγουν µε καλύτερους όρους και συνεπώς προτιµούν να περιµένουν.
«Η εθελουσία δεν θα έχει τέτοιο χαρακτήρα. ∆εν πρόκειται να δώσουµε λεφτά σε εργαζόµενους που θα αποχωρήσουν ούτως ή άλλως εντός ολίγων µηνών» απαντά παρ’ όλα αυτά αρµόδια πηγή του ΥΠΕΝ.
Σε κάθε περίπτωση, οι σηµερινές -ανεπίσηµες και µη οριστικές βεβαίως- εκτιµήσεις κάνουν λόγο για πρόσληψη σε πρώτη φάση τουλάχιστον 1.000 µε 1.500 νέων εργαζοµένων. Στη συνέχεια θα αξιολογηθεί εάν υπάρχουν ανάγκες και σε συνδυασµό µε τη γενικότερη πορεία των οικονοµικών της ∆ΕΗ θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις. Σηµαντικό είναι ότι οι νέες προσλήψεις δεν θα γίνουν µε το ασφυκτικό πλαίσιο των εταιρειών του ∆ηµοσίου. Θα γίνουν µε τους όρους και τα κριτήρια του ΑΣΕΠ, χωρίς όµως να γίνονται µέσω του ανώτατου οργάνου.
Το νέο πλαίσιο περιλαµβάνεται στο νοµοσχέδιο που έχει ετοιµάσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και πρόκειται σε λίγες µέρες να κατατεθεί στη Βουλή. Σύµφωνα µε πληροφορίες, το νοµοσχέδιο θα προβλέπει ότι οι προσλήψεις θα ελέγχονται από το ΑΣΕΠ µόνο εκ των υστέρων.
Με τον ίδιο στόχο αναµένεται να θεσπιστεί και η άρση του πλαφόν των αµοιβών τουλάχιστον στα διοικητικά στελέχη, µια και για τους «απλούς» εργαζόµενους «τρέχουν» οι συλλογικές συµβάσεις εργασίας. «Η ∆ΕH χρειάζεται ανθρώπους που να έχουν δουλέψει στην αγορά για τον εκσυγχρονισµό και την αλλαγή νοοτροπίας, κάτι άλλωστε που σηµατοδότησε και η επιλογή του διευθύνοντος συµβούλου Γιώργου Στάσση και άλλων µελών του διοικητικού συµβουλίου» δηλώνει στο «Εθνος της Κυριακής» ανώτατο στέλεχος του ΥΠΕΝ, επιχειρηµατολογώντας για την ανάγκη του νέου θεσµικού πλαισίου. Υπενθυµίζεται ότι στη δηµόσια εταιρεία ισχύει το πλαφόν των αποδοχών του γενικού γραµµατέα υπουργείου.
Οι διαγωνισµοί που δεν θα υπάγονται στους κανόνες του ∆ηµοσίου θα είναι εκείνοι για ανταγωνιστικές δραστηριότητες και όχι για παράδειγµα αυτοί του ∆Ε∆- ∆ΗΕ, όπου λόγω του µονοπωλίου απαιτούνται διαφανείς διαδικασίες (π.χ. προµήθεια στύλων διανοµής ρεύµατος).
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της δηµόσιας εταιρείας τις πρώτες ηµέρες της θητείας του είχε φέρει ως παράδειγµα της στρέβλωσης µε τις προµήθειες της ∆ΕH τη συµµετοχή της σε διαγωνισµούς της Ρυθµιστικής Αρχής Ενέργειας για την εγκατάσταση έργων ΑΠΕ.
Οι ανταγωνιστές της δηµόσιας εταιρείας γνωρίζουν εκ των προτέρων τα κοστολογικά στοιχεία (π.χ. κόστος προµήθειας φωτοβολταϊκών πάνελ ή εξοπλισµού αιολικού σταθµού), µε αποτέλεσµα να συµµετέχουν στις δηµοπρασίες της ΡΑΕ µε χαµηλότερες από τη ∆ΕH προσφορές. Ετσι, η δηµόσια εταιρεία χάνει έργα και συµµετοχή στον τοµέα των ΑΠΕ.
https://www.ethnos.gr
Αυτήν τη στιγµή στη ∆ΕΗ υπάρχει ανορθολογική κατανοµή προσωπικού, µε τα τεχνικά πόστα να είναι υποστελεχωµένα, και το διοικητικό προσωπικό, σε πολλές περιπτώσεις, να είναι υπεράριθµο. Κατά κανόνα, επίσης, το υπάρχον προσωπικό, παρά τις περικοπές που έγιναν στα χρόνια της κρίσης, έχει υψηλές αµοιβές, αφενός επειδή οι συµβάσεις του «έρχονται» από τις παλιές καλές εποχές, αφετέρου επειδή καθένας από τους εργαζόµενους µετράει πολλά χρόνια προϋπηρεσίας.
Το µισθολογικό κόστος της ∆ΕΗ διαµορφώθηκε πέρυσι στα 790 εκατ. ευρώ, γεγονός που σηµαίνει ένα µέσο κόστος ανά εργαζόµενο γύρω στα 49.000 ευρώ, το οποίο είναι υψηλό, ακριβώς επειδή ο µέσος όρος ηλικίας του προσωπικού υπερβαίνει τα 52 χρόνια, και αντίστοιχα διαµορφώνονται οι απολαβές του.
Στόχος των αλλαγών που ετοιµάζει η διοίκηση είναι να στελεχωθεί πιο ορθολογικά η επιχείρηση και ταυτόχρονα να µειωθεί το εργασιακό κόστος, παρά τις νέες προσλήψεις.
Πηγές της ∆ΕΗ εκτιµούν ότι οι στοχευµένες εθελουσίες έξοδοι θα εστιάσουν σε µια δεξαµενή περίπου 2.000 εργαζοµένων, που αφορά κυρίως σε υποστηρικτικό προσωπικό και όχι σε τεχνίτες ή απασχολούµενους στην εµπορία. Εθελουσίες που θα εξειδικευθούν το επόµενο διάστηµα µέσα από το business plan που θα εκπονηθεί και οι οποίες υπολογίζεται ότι θα έχουν ένα κόστος 30 εκατ. ευρώ, δεδοµένης της αποζηµίωσης των 15.000 ευρώ που δικαιούνται όσοι αποχωρούν.
Από τους γνωρίζοντες, η υπόθεση «εθελουσία» χαρακτηρίζεται ως µια άσκηση λεπτής ισορροπίας, καθώς οι αποχωρήσεις θα πρέπει να είναι «χειρουργικές» και να γίνουν σε τοµείς κυρίως υποστηρικτικούς και όχι αιχµής.
Τι δείχνουν οι μελέτες
Σήµερα επί συνόλου περίπου 9.500 εργαζοµένων, οι 6.000-6.500, δηλαδή το 65%- 70% είναι τεχνικό προσωπικό. Από τα υπόλοιπα 3.000-3.500 άτοµα, τα 800-900 απασχολούνται στην εµπορία και περίπου 2.000 είναι διοικητικοί.Παρότι οι µελέτες έχουν αρχίσει να γίνονται, το πόσοι εργαζόµενοι θα χρειαστεί να προσληφθούν µέσα από τις νέες διαδικασίες ουδείς µπορεί να το πει σήµερα µε βεβαιότητα. Και τούτο διότι δεν έχει διαµορφωθεί το νέο επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο θα «δείχνει» σε ποιους τοµείς θα αναπτυχθεί η επιχείρηση, ενώ εκκρεµεί και το πλήρες σχέδιο για την απόσυρση των λιγνιτικών µονάδων, για την οποία έχει δεσµευθεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός.
Για τον υπολογισµό των αναγκών θα πρέπει να ληφθεί επίσης υπόψη το πόσοι από τους εργαζόµενους θα αποχωρήσουν φυσιολογικά λόγω συνταξιοδότησης. Το προηγούµενο διάστηµα ο ρυθµός συνταξιοδοτήσεων ήταν περίπου 700 άτοµα τον χρόνο. Η προοπτική όµως προγράµµατος εθελουσίας εξόδου έχει ήδη προκαλέσει τις πρώτες ανακλήσεις αιτηµάτων για συνταξιοδότηση, καθώς πολλοί προσδοκούν ότι θα φύγουν µε καλύτερους όρους και συνεπώς προτιµούν να περιµένουν.
«Η εθελουσία δεν θα έχει τέτοιο χαρακτήρα. ∆εν πρόκειται να δώσουµε λεφτά σε εργαζόµενους που θα αποχωρήσουν ούτως ή άλλως εντός ολίγων µηνών» απαντά παρ’ όλα αυτά αρµόδια πηγή του ΥΠΕΝ.
Σε κάθε περίπτωση, οι σηµερινές -ανεπίσηµες και µη οριστικές βεβαίως- εκτιµήσεις κάνουν λόγο για πρόσληψη σε πρώτη φάση τουλάχιστον 1.000 µε 1.500 νέων εργαζοµένων. Στη συνέχεια θα αξιολογηθεί εάν υπάρχουν ανάγκες και σε συνδυασµό µε τη γενικότερη πορεία των οικονοµικών της ∆ΕΗ θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις. Σηµαντικό είναι ότι οι νέες προσλήψεις δεν θα γίνουν µε το ασφυκτικό πλαίσιο των εταιρειών του ∆ηµοσίου. Θα γίνουν µε τους όρους και τα κριτήρια του ΑΣΕΠ, χωρίς όµως να γίνονται µέσω του ανώτατου οργάνου.
Το νέο πλαίσιο περιλαµβάνεται στο νοµοσχέδιο που έχει ετοιµάσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και πρόκειται σε λίγες µέρες να κατατεθεί στη Βουλή. Σύµφωνα µε πληροφορίες, το νοµοσχέδιο θα προβλέπει ότι οι προσλήψεις θα ελέγχονται από το ΑΣΕΠ µόνο εκ των υστέρων.
Με τον ίδιο στόχο αναµένεται να θεσπιστεί και η άρση του πλαφόν των αµοιβών τουλάχιστον στα διοικητικά στελέχη, µια και για τους «απλούς» εργαζόµενους «τρέχουν» οι συλλογικές συµβάσεις εργασίας. «Η ∆ΕH χρειάζεται ανθρώπους που να έχουν δουλέψει στην αγορά για τον εκσυγχρονισµό και την αλλαγή νοοτροπίας, κάτι άλλωστε που σηµατοδότησε και η επιλογή του διευθύνοντος συµβούλου Γιώργου Στάσση και άλλων µελών του διοικητικού συµβουλίου» δηλώνει στο «Εθνος της Κυριακής» ανώτατο στέλεχος του ΥΠΕΝ, επιχειρηµατολογώντας για την ανάγκη του νέου θεσµικού πλαισίου. Υπενθυµίζεται ότι στη δηµόσια εταιρεία ισχύει το πλαφόν των αποδοχών του γενικού γραµµατέα υπουργείου.
Οι διαγωνισμοί
Με το νοµοσχέδιο Χατζηδάκη, που έρχεται τις επόµενες ηµέρες στη Βουλή, υιοθετούνται σοβαρές αλλαγές και σε ό,τι αφορά στη διενέργεια των διαγωνισµών για τις προµήθειες υλικών και την παροχή υπηρεσιών. Σήµερα οι διαδικασίες αυτές ακολουθούν εκείνες του ∆ηµοσίου, µε αποτέλεσµα να είναι χρονοβόρες, την ώρα που οι ανταγωνιστές της ∆ΕH δεν έχουν τέτοιες υποχρεώσεις.Οι διαγωνισµοί που δεν θα υπάγονται στους κανόνες του ∆ηµοσίου θα είναι εκείνοι για ανταγωνιστικές δραστηριότητες και όχι για παράδειγµα αυτοί του ∆Ε∆- ∆ΗΕ, όπου λόγω του µονοπωλίου απαιτούνται διαφανείς διαδικασίες (π.χ. προµήθεια στύλων διανοµής ρεύµατος).
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της δηµόσιας εταιρείας τις πρώτες ηµέρες της θητείας του είχε φέρει ως παράδειγµα της στρέβλωσης µε τις προµήθειες της ∆ΕH τη συµµετοχή της σε διαγωνισµούς της Ρυθµιστικής Αρχής Ενέργειας για την εγκατάσταση έργων ΑΠΕ.
Οι ανταγωνιστές της δηµόσιας εταιρείας γνωρίζουν εκ των προτέρων τα κοστολογικά στοιχεία (π.χ. κόστος προµήθειας φωτοβολταϊκών πάνελ ή εξοπλισµού αιολικού σταθµού), µε αποτέλεσµα να συµµετέχουν στις δηµοπρασίες της ΡΑΕ µε χαµηλότερες από τη ∆ΕH προσφορές. Ετσι, η δηµόσια εταιρεία χάνει έργα και συµµετοχή στον τοµέα των ΑΠΕ.
https://www.ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου