Το πράσινο φως για τη δημιουργία θυγατρικών εταιρειών προμήθειας,
οι οποίες στη συνέχεια θα διατεθούν στον ανταγωνισμό, έχει λάβει
σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες η διοίκηση της ΔΕΗ.
Μετά από ένα διάστημα αδράνειας, καθώς η προηγούμενη πολιτική ηγεσία
του ΥΠΕΝ δεν ευνοούσε το συγκεκριμένο μοντέλο η διοίκηση της ΔΕH δια του
προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Μανώλη Παναγιωτάκη,
δείχνει αποφασισμένη να προχωρήσει στη δημιουργία θυγατρικών
προμήθειας, σε κάθε μία από τις οποίες θα εντάξει ποσοστά 6-7% του
πελατολογίου της, προκειμένου στη συνέχεια να διαθέσει πλειοψηφικό
πακέτο μετοχών των θυγατρικών σε άλλες εταιρείες, έναντι τιμήματος.
Με τον τρόπο αυτό η διοίκηση της ΔΕH εκτιμά ότι θα προσεγγίσει τον στόχο για μείωση του ποσοστού της στην αγορά λιανικής στα επίπεδα του 50% (στις εταιρείες προμήθειας η ΔΕH θα έχει μειοψηφικό ποσοστό) όπως προβλέπεται στο τελευταίο μνημόνιο, ενώ ταυτόχρονα θα βελτιώσει την ρευστότητά της με τα έσοδα από την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών. Ήδη ο κ. Παναγιωτάκης μιλώντας στο συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο που θα έχει η ΔΕH στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Έχει γίνει πλήρης συνείδηση ότι τα μερίδια της ΔΕH στην αγορά θα μειωθούν σημαντικά. Για αυτό προετοιμαζόμαστε και εργαζόμαστε εντατικά έχοντας επαναπροσδιορίσει το εταιρικό μας όραμα:
Η ΔΕH του μέλλοντος θα είναι διαφορετική. Στόχος να είναι ισχυρότερη. Στο πλαίσιο αυτό, στο επόμενο διάστημα θα υλοποιήσουμε τις προηγούμενες εξαγγελίες μας για το ομαλό άνοιγμα της αγοράς με τη σύσταση θυγατρικών εταιρειών πελατών και τη διάθεσή τους στον ανταγωνισμό».
Το σκεπτικό της διοίκησης όπως είχε αναλυθεί, όταν για πρώτη φορά παρουσιάστηκε η σκέψη για δημιουργία θυγατρικών προμήθειας, είναι ότι η «διαρροή» πελατών από τη ΔΕH προς τους ανεξάρτητους προμηθευτές καλό είναι να μη γίνει άναρχα, ώστε να χάσει τους καλούς και φερέγγυους πελάτες, αφενός και αφετέρου να αποκομίσει οικονομικό όφελος από την πώληση μέρους του πελατολογίου της, στο οποίο θα περιλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες πελατών. Το σχέδιο αυτό σύμφωνα με τις αρχικές δηλώσεις επρόκειτο να αρχίσει να υλοποιείται από τον Σεπτέμβριο. Κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό, ενώ σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, ενδιαφέρον για συμμετοχή στα μικτά σχήματα, έχει εκφραστεί από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Ήδη η εταιρεία αυτή έχει λάβει άδεια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και για την ώρα εκπροσωπεί μετρητές καταστημάτων και ακινήτων των ΕΛ.ΤΑ.
Ωστόσο η διοίκηση της κρατικής εταιρείας (90% ελέγχεται από το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ) έχει αποφασίσει να δώσει έμφαση στην δραστηριότητα αυτή, αξιοποιώντας το δίκτυο καταστημάτων της και των ταχυδρομικών διανομέων για την πώληση συμβολαίων.
Σε ό,τι αφορά στις μέχρι στιγμής αντιδράσεις της αγοράς για το συγκεκριμένο σχεδιασμό, αυτές εστιάζονται στο ότι η ίδρυση θυγατρικών από τη ΔΕH και η πώλησή τους, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως αξιόπιστη μέθοδος για τη μείωση του ποσοστού της επιχείρησης στη λιανική αγορά, αφού κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι οι πελάτες που θα μεταφερθούν στις νέες εταιρείες θα παραμείνουν σε αυτές και δεν θα θελήσουν ακόμη και να επιστρέψουν στη ΔΕH. Επίσης σε ό,τι αφορά στα ΕΛ.ΤΑ. η εταιρεία είναι πλήρως ελεγχόμενη από το Δημόσιο.
Έτσι, κάθε εμπορική προωθητική κίνηση που θα κάνει θα κρίνεται κατά πόσο δεν αντιβαίνει στους κανόνες του ανταγωνισμού, καθώς τις τυχόν ζημιές θα καλύπτει το Ελληνικό Δημόσιο και άρα θα αποτελούν μη συμβατές κρατικές ενισχύσεις.
Με τον τρόπο αυτό η διοίκηση της ΔΕH εκτιμά ότι θα προσεγγίσει τον στόχο για μείωση του ποσοστού της στην αγορά λιανικής στα επίπεδα του 50% (στις εταιρείες προμήθειας η ΔΕH θα έχει μειοψηφικό ποσοστό) όπως προβλέπεται στο τελευταίο μνημόνιο, ενώ ταυτόχρονα θα βελτιώσει την ρευστότητά της με τα έσοδα από την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών. Ήδη ο κ. Παναγιωτάκης μιλώντας στο συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο που θα έχει η ΔΕH στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Έχει γίνει πλήρης συνείδηση ότι τα μερίδια της ΔΕH στην αγορά θα μειωθούν σημαντικά. Για αυτό προετοιμαζόμαστε και εργαζόμαστε εντατικά έχοντας επαναπροσδιορίσει το εταιρικό μας όραμα:
Η ΔΕH του μέλλοντος θα είναι διαφορετική. Στόχος να είναι ισχυρότερη. Στο πλαίσιο αυτό, στο επόμενο διάστημα θα υλοποιήσουμε τις προηγούμενες εξαγγελίες μας για το ομαλό άνοιγμα της αγοράς με τη σύσταση θυγατρικών εταιρειών πελατών και τη διάθεσή τους στον ανταγωνισμό».
Το σκεπτικό της διοίκησης όπως είχε αναλυθεί, όταν για πρώτη φορά παρουσιάστηκε η σκέψη για δημιουργία θυγατρικών προμήθειας, είναι ότι η «διαρροή» πελατών από τη ΔΕH προς τους ανεξάρτητους προμηθευτές καλό είναι να μη γίνει άναρχα, ώστε να χάσει τους καλούς και φερέγγυους πελάτες, αφενός και αφετέρου να αποκομίσει οικονομικό όφελος από την πώληση μέρους του πελατολογίου της, στο οποίο θα περιλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες πελατών. Το σχέδιο αυτό σύμφωνα με τις αρχικές δηλώσεις επρόκειτο να αρχίσει να υλοποιείται από τον Σεπτέμβριο. Κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό, ενώ σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, ενδιαφέρον για συμμετοχή στα μικτά σχήματα, έχει εκφραστεί από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Ήδη η εταιρεία αυτή έχει λάβει άδεια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και για την ώρα εκπροσωπεί μετρητές καταστημάτων και ακινήτων των ΕΛ.ΤΑ.
Ωστόσο η διοίκηση της κρατικής εταιρείας (90% ελέγχεται από το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ) έχει αποφασίσει να δώσει έμφαση στην δραστηριότητα αυτή, αξιοποιώντας το δίκτυο καταστημάτων της και των ταχυδρομικών διανομέων για την πώληση συμβολαίων.
Σε ό,τι αφορά στις μέχρι στιγμής αντιδράσεις της αγοράς για το συγκεκριμένο σχεδιασμό, αυτές εστιάζονται στο ότι η ίδρυση θυγατρικών από τη ΔΕH και η πώλησή τους, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως αξιόπιστη μέθοδος για τη μείωση του ποσοστού της επιχείρησης στη λιανική αγορά, αφού κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι οι πελάτες που θα μεταφερθούν στις νέες εταιρείες θα παραμείνουν σε αυτές και δεν θα θελήσουν ακόμη και να επιστρέψουν στη ΔΕH. Επίσης σε ό,τι αφορά στα ΕΛ.ΤΑ. η εταιρεία είναι πλήρως ελεγχόμενη από το Δημόσιο.
Έτσι, κάθε εμπορική προωθητική κίνηση που θα κάνει θα κρίνεται κατά πόσο δεν αντιβαίνει στους κανόνες του ανταγωνισμού, καθώς τις τυχόν ζημιές θα καλύπτει το Ελληνικό Δημόσιο και άρα θα αποτελούν μη συμβατές κρατικές ενισχύσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου