Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού επέβαλε μέσω της Τρόικας τη μείωση του ελάχιστου μισθού στην Ελλάδα και την Ιρλανδία, θεωρεί τώρα απαραίτητο τον ελάχιστο μισθό προκειμένου να προστατεύσει τους Ευρωπαίους εργαζομένους από το φαινόμενο της φτώχειας. Ωστόσο, προτείνει ο ελάχιστος μισθός να καθορίζεται πλέον ανά κλάδο, ανάλογα με την ευρωστία του και τις προοπτικές που εμφανίζει.
Η Κομισιόν πρόκειται να εγκρίνει σήμερα ένα «πακέτο» που ονομάζει «Σύμφωνο για την Απασχόληση», το οποίο αναμένεται να συζητηθεί έντονα και να προκαλέσει αντιδράσεις τόσο μεταξύ των εργαζομένων όσο και των κυβερνήσεων.
Αναφορικά με τον ελάχιστο μισθό διαπιστώνεται μια στροφή της Επιτροπής, η οποία μέχρι τώρα θεωρούσε την ύπαρξή του ως εμπόδιο στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και ειδικότερα στις προσλήψεις.
Ειδικές περιπτώσεις
Επιπλέον η Κομισιόν είναι και αντιφατική, γιατί φέρεται τώρα να επιζητεί τη γενίκευση της εισαγωγής του ελάχιστου μισθού, ενώ μόλις πριν από λίγες βδομάδες υποχρέωσε την Ελλάδα μέσω της Τρόικας σε δραστική μείωση του ελάχιστου μισθού. Στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων γι’ αυτή την αντίφαση, η εκπρόσωπος του αρμόδιου Επίτροπου για θέματα απασχόλησης (Λάζλο Αντορς) χαρακτήρισε την Ελλάδα και την Ιρλανδία (και εκεί μειώθηκε) «ειδικές περιπτώσεις», όπου έπρεπε να ληφθούν αυτά τα μέτρα, ενώ ο εκπρόσωπος του Ολι Ρεν ισχυρίστηκε ότι στην Ελλάδα αποφασίστηκε η μείωση διότι τα προηγούμενα χρόνια δόθηκαν μεγάλες αυξήσεις μισθών σε σχέση με την παραγωγικότητα.
Εκτός αρμοδιοτήτων
Το «πακέτο» που θα παρουσιάσει σήμερα ο κ. Αντορς αναμένεται να οδηγήσει σε έντονες συζητήσεις στο πλαίσιο του Συμβουλίου, δεδομένου ότι η Κομισιόν επιχειρεί να εμπλακεί σε έναν τομέα, όπου από τη Συνθήκη έχει ελάχιστες αρμοδιότητες. Η διαμόρφωση της πολιτικής απασχόλησης αποτελεί υπόθεση του κάθε κράτους-μέλους, κάτι που αναμένεται να επισημανθεί στην Επιτροπή από αρκετές χώρες και κυρίως τη Γερμανία, η οποία διαχρονικά αρνείται την εκχώρηση αυτής της αρμοδιότητας στην Ε.Ε.
Ωστόσο, οι Βρυξέλλες «ποντάρουν» στο γεγονός ότι όπως πρόσφατα αποφασίστηκε η ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης σε επίπεδο ευρωζώνης έτσι και τώρα θα μπορούσε να γίνει η υπέρβαση και στον τομέα της απασχόλησης. Να καθορίζονται δηλαδή οι βασικές κατευθυντήριες γραμμές σε κεντρικό επίπεδο από τις Βρυξέλλες.
Τα επιχειρήματα
Οπως επισημαίνει στο προσχέδιο της πρότασης, ο καθορισμός ελάχιστου μισθού μπορεί να βοηθήσει στον περιορισμό του φαινομένου της σημαντικής αύξησης της φτώχειας και μεταξύ των εργαζομένων. Επιπλέον, όπως επισημαίνουν στις Βρυξέλλες, ο καθορισμός ελάχιστου μισθού μπορεί να «φρενάρει» μια εναρμόνιση προς τα κάτω των μισθών στην Κοινότητα.
Η εισήγηση της Επιτροπής για τον ελάχιστο μισθό αφορά και το κοινοτικό σκέλος αλλά και το εθνικό. Σε κοινοτικό επίπεδο προτείνει ο ελάχιστος μισθός να είναι προσαρμοσμένος στο βιοτικό επίπεδο κάθε χώρας. Σε εθνικό επίπεδο εισηγείται τη γενίκευση του μέτρου που εφαρμόζεται σήμερα σε ορισμένες χώρες, κυρίως στη Γερμανία, όπου ο ελάχιστος μισθός καθορίζεται ανά κλάδο με βάση την κατάστασή του και τις προοπτικές που παρουσιάζει. Με άλλα λόγια, προτείνει να μην υπάρχει ενιαίος ελάχιστος μισθός αλλά διαφοροποιημένος.
Η εκπρόσωπος του κ. Αντορς τόνισε ότι οι παραπάνω αλλαγές θα πρέπει να γίνουν μετά από διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων (εκπρόσωπο εργοδοτών και εργαζομένων) και των κυβερνήσεων.
Το «Σύμφωνο»
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σήμερα ελάχιστος μισθός προβλέπεται σε 20 από τα 27 κράτη-μέλη, ενώ κυμαίνεται από 138 ευρώ στη Βουλγαρία μέχρι 1.801 ευρώ στο Λουξεμβούργο.
Το «Σύμφωνο για την Απασχόληση» προσδιορίζει και τους κλάδους μεγάλης έντασης εργασίας, στους οποίους θα πρέπει, όπως τονίζει, να διευκολυνθεί η διασυνοριακή κινητικότητα των εργαζομένων. Πρόκειται για την «πράσινη» οικονομία, την υγεία με έμφαση στην φροντίδα των ηλικιωμένων, καθώς επίσης και τις νέες τεχνολογίες.
Νίκος Μπέλλος
στον Ελεύθερο Τύπο
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού επέβαλε μέσω της Τρόικας τη μείωση του ελάχιστου μισθού στην Ελλάδα και την Ιρλανδία, θεωρεί τώρα απαραίτητο τον ελάχιστο μισθό προκειμένου να προστατεύσει τους Ευρωπαίους εργαζομένους από το φαινόμενο της φτώχειας. Ωστόσο, προτείνει ο ελάχιστος μισθός να καθορίζεται πλέον ανά κλάδο, ανάλογα με την ευρωστία του και τις προοπτικές που εμφανίζει.
Η Κομισιόν πρόκειται να εγκρίνει σήμερα ένα «πακέτο» που ονομάζει «Σύμφωνο για την Απασχόληση», το οποίο αναμένεται να συζητηθεί έντονα και να προκαλέσει αντιδράσεις τόσο μεταξύ των εργαζομένων όσο και των κυβερνήσεων.
Αναφορικά με τον ελάχιστο μισθό διαπιστώνεται μια στροφή της Επιτροπής, η οποία μέχρι τώρα θεωρούσε την ύπαρξή του ως εμπόδιο στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και ειδικότερα στις προσλήψεις.
Ειδικές περιπτώσεις
Επιπλέον η Κομισιόν είναι και αντιφατική, γιατί φέρεται τώρα να επιζητεί τη γενίκευση της εισαγωγής του ελάχιστου μισθού, ενώ μόλις πριν από λίγες βδομάδες υποχρέωσε την Ελλάδα μέσω της Τρόικας σε δραστική μείωση του ελάχιστου μισθού. Στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων γι’ αυτή την αντίφαση, η εκπρόσωπος του αρμόδιου Επίτροπου για θέματα απασχόλησης (Λάζλο Αντορς) χαρακτήρισε την Ελλάδα και την Ιρλανδία (και εκεί μειώθηκε) «ειδικές περιπτώσεις», όπου έπρεπε να ληφθούν αυτά τα μέτρα, ενώ ο εκπρόσωπος του Ολι Ρεν ισχυρίστηκε ότι στην Ελλάδα αποφασίστηκε η μείωση διότι τα προηγούμενα χρόνια δόθηκαν μεγάλες αυξήσεις μισθών σε σχέση με την παραγωγικότητα.
Εκτός αρμοδιοτήτων
Το «πακέτο» που θα παρουσιάσει σήμερα ο κ. Αντορς αναμένεται να οδηγήσει σε έντονες συζητήσεις στο πλαίσιο του Συμβουλίου, δεδομένου ότι η Κομισιόν επιχειρεί να εμπλακεί σε έναν τομέα, όπου από τη Συνθήκη έχει ελάχιστες αρμοδιότητες. Η διαμόρφωση της πολιτικής απασχόλησης αποτελεί υπόθεση του κάθε κράτους-μέλους, κάτι που αναμένεται να επισημανθεί στην Επιτροπή από αρκετές χώρες και κυρίως τη Γερμανία, η οποία διαχρονικά αρνείται την εκχώρηση αυτής της αρμοδιότητας στην Ε.Ε.
Ωστόσο, οι Βρυξέλλες «ποντάρουν» στο γεγονός ότι όπως πρόσφατα αποφασίστηκε η ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης σε επίπεδο ευρωζώνης έτσι και τώρα θα μπορούσε να γίνει η υπέρβαση και στον τομέα της απασχόλησης. Να καθορίζονται δηλαδή οι βασικές κατευθυντήριες γραμμές σε κεντρικό επίπεδο από τις Βρυξέλλες.
Τα επιχειρήματα
Οπως επισημαίνει στο προσχέδιο της πρότασης, ο καθορισμός ελάχιστου μισθού μπορεί να βοηθήσει στον περιορισμό του φαινομένου της σημαντικής αύξησης της φτώχειας και μεταξύ των εργαζομένων. Επιπλέον, όπως επισημαίνουν στις Βρυξέλλες, ο καθορισμός ελάχιστου μισθού μπορεί να «φρενάρει» μια εναρμόνιση προς τα κάτω των μισθών στην Κοινότητα.
Η εισήγηση της Επιτροπής για τον ελάχιστο μισθό αφορά και το κοινοτικό σκέλος αλλά και το εθνικό. Σε κοινοτικό επίπεδο προτείνει ο ελάχιστος μισθός να είναι προσαρμοσμένος στο βιοτικό επίπεδο κάθε χώρας. Σε εθνικό επίπεδο εισηγείται τη γενίκευση του μέτρου που εφαρμόζεται σήμερα σε ορισμένες χώρες, κυρίως στη Γερμανία, όπου ο ελάχιστος μισθός καθορίζεται ανά κλάδο με βάση την κατάστασή του και τις προοπτικές που παρουσιάζει. Με άλλα λόγια, προτείνει να μην υπάρχει ενιαίος ελάχιστος μισθός αλλά διαφοροποιημένος.
Η εκπρόσωπος του κ. Αντορς τόνισε ότι οι παραπάνω αλλαγές θα πρέπει να γίνουν μετά από διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων (εκπρόσωπο εργοδοτών και εργαζομένων) και των κυβερνήσεων.
Το «Σύμφωνο»
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σήμερα ελάχιστος μισθός προβλέπεται σε 20 από τα 27 κράτη-μέλη, ενώ κυμαίνεται από 138 ευρώ στη Βουλγαρία μέχρι 1.801 ευρώ στο Λουξεμβούργο.
Το «Σύμφωνο για την Απασχόληση» προσδιορίζει και τους κλάδους μεγάλης έντασης εργασίας, στους οποίους θα πρέπει, όπως τονίζει, να διευκολυνθεί η διασυνοριακή κινητικότητα των εργαζομένων. Πρόκειται για την «πράσινη» οικονομία, την υγεία με έμφαση στην φροντίδα των ηλικιωμένων, καθώς επίσης και τις νέες τεχνολογίες.
Νίκος Μπέλλος
στον Ελεύθερο Τύπο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου